Střednědobý rozpočtový výhled Libereckého kraje

Verze pro tisk |

Přesto, že měl Liberecký kraj, usnesením č. 254/12/ZK ze dne 28. 8. 2012, Zastupitelstvem kraje schválený Střednědobý rozpočtový výhled na období let 2013 – 2016, probíhající změny vnějších i vnitřních podmínek ovlivňujících současné rozpočtové hospodaření kraje byly příčinou, proč Rada kraje na svém jednání dne 9. 7. 2013 uložila ekonomickému resortu zpracovat nový, aktualizovaný Střednědobý rozpočtový výhled kraje na období let 2014 – 2017, který na svém jednání dne 27. 8. 2013 Zastupitelstvo kraje schválilo.

„Z vnějších podmínek připomeňme zejména trvající stagnaci české ekonomiky, která má negativní dopady zejména do tvorby finančních zdrojů veřejných rozpočtů nebo doposud nedořešené důsledky podvodní ze srpna 2010 umocněné dopady povodně z června 2013, které byly příčinou přehodnocení rozpočtových priorit a závazků kraje již pro rok 2013 a následně pro další rozpočtová období,“ vysvětluje ekonomický náměstek hejtmana LK Marek Pieter.

Ze změn vnitřních podmínek je třeba připomenou časový souběh plnění finančních závazků kraje, které se soustředily zejména do roku 2014 a představy jednotlivých resortů kraje o jejich nezbytných potřebách, vyžadujících si finanční krytí rozpočtem kraje v následujících letech. První sumarizace finančních požadavků resortů na rok 2014 ukázala, že uplatňované požadavky o cca 1,4 mld. Kč převyšují současné rozpočtové možnosti kraje, přičemž ne vždy hlavní prioritou roku 2014 se stala úhrada finančních závazků kraje.

„Podstatnou změnou ve věcné struktuře rozpočtu kraje je zásadní změna systému centrálního nákupu vybraných druhů energií krajem. Končí stávající nákupy od vybraného dodavatele a nově bude nákup realizován prostřednictvím komoditní burzy, v jejímž důsledku nebude pro rok 2014 rozpočtována kapitola 915 – Energie. Tato výdajová kapitola bude nahrazena pro zvýšení transparentnosti finančních toků kraje kapitolou 917 – Transfery, jejímž prostřednictvím budou rozpočtovány krajem přijímané i poskytované dotace a příspěvky,“ vysvětluje Pieter.   

S ohledem na prohlubující se rozpor mezi požadavky a finančními možnostmi kraje a s přihlédnutím k aktuálnímu vývoji rozpočtového hospodaření kraje za období do července 2013 byl do aktualizovaného rozpočtového výhledu kraje zahrnut stávající předpokládaný meziroční nárůst daňových příjmů kraje ve výši 1%, tj, pro rok 2014 předpokládaný vyšší výnos daňových příjmů o 21 mil. Kč, který se současně stane pro rok 2014 finanční rezervou kraje předurčenou ke krytí případných výpadků daňových příjmů kraje v roce 2014.

„Rozsáhlé revizi byla podrobena výdajová část rozpočtového výhledu kraje na období let 2014 – 2017 s cílem od roku 2014 pokrýt rozpočtem kraje především smluvní a jím podobné závazky kraje a k naplnění tohoto záměru plně podřídit metodu tvorby výdajových limitů, ať již jednotlivých výdajových kapitol rozpočtu kraje, nebo výdajových limitů stanovovaných příslušným resortům k zajištění jejich činností s tím, že za standardních podmínek kraje neplánuje případné další použití úvěrových zdrojů,“ sdělil Pieter s tím, že výdaje na dluhovou službu se v roce 2014 oproti roku 2013 navýší o 47 mil. Kč, na čemž má hlavní podíl zahájení splácení jistiny úvěru na revitalizaci mostů na silnicích II. a III. třídy v kraji.

Je zřejmě standardní, že s blížícím se koncem programovacího období 2007 – 2014 EU začíná být i těsno při finančním zabezpečení realizace projektů spolufinancovaných EU. Střednědobý rozpočtový výhled kraje na období let 2014 – 2017 předpokládá, že nadále bude prostřednictvím ročních rozpočtů plně zajištěno finanční krytí vlastního podílu kraje na realizovaných projektech a s ohledem na jejich průběh zajištěno i jejich případné předfinancování do výše 20%. Tento způsob rozpočtování a následného financování projektů spolufinancovaných EU vyžaduje plné respektování nastavených krajských pravidel souvisejících s  čerpáním finančních prostředků prostřednictvím kapitoly 923 – Spolufinancování EU rozpočtu kraje a samozřejmě dodržování rozpočtové kázně resorty kraje a příjemci finančních prostředků, kteří se na realizaci těchto projektů podílejí.                               

"Schválení střednědobého rozpočtového výhledu kraje na období let 2014 – 2017 je prvním z kroků k sestavení návrhu rozpočtu kraje na rok 2014 a jeho následném předložení k projednání a schválení příslušným orgánům kraje. Je krokem, při jehož schvalování si snad všichni zastupitelé kraje uvědomili, že před krajem stojí velice náročné rozpočtové období,“ dodává Pieter.

      Květa Šírová

oddělení tiskové a vnějších vztahů

Nahoru