Křižovatka u Skalice se brzy dočká bezpečnostních úprav

Verze pro tisk |

Časté dopravní nehody a ohrožení řidičů i chodců na křižovatce silnice I/9 mezi Novým Borem a Skalicí vedly ke společnému setkání novoborského starosty Jaromíra Dvořáka, starosty Skalice u České Lípy Jiřího Löffelmanna, člena rady Libereckého kraje pro resort dopravy Vladimíra Mastníka, a zástupců Ředitelství silnic a dálnic ČR, odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje, Odboru dopravy Městského úřadu Nový Bor, Policie České republiky a Krajské správy silnic Libereckého kraje.

Schůzka se uskutečnila v pondělí 5. května v prostorách novoborské radnice. Jejím výsledkem je dohoda na zavedení konkrétních bezpečnostních opatření, která mají přispět ke snížení rizika vzniku vážných dopravních nehod v tomto úseku silnice.
„Situace na této křižovatce je dlouhodobě velmi problematická. Naším cílem tak bylo nalézt společný konsensus a opatření, která by v co nejbližší možné době pomohla dopravu v tomto úseku silnice I/9 zlepšit, a ochránit tak účastníky silničního provozu, ať už se jedná o řidiče, cyklisty nebo chodce,“ přiblížil důvod a téma společné diskuze starosta Nového Boru Jaromír Dvořák. Ten také dodal, že Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které je majetkovým správcem silnice, se v tomto směru zachovalo vstřícně a konstruktivně.
„Byly nám předloženy konkrétní technické úpravy, jež mají donutit projíždějící řidiče respektovat snížení rychlosti na nařízených sedmdesát kilometrů v hodině. Zároveň nás Ředitelství silnic a dálnic informovalo i o plánovaném posílení svodidel,“ doplnil Jaromír Dvořák.

Změní značení, přidají žulové ostrůvky a posílí svodidla
Podle Libora Lamaty, vedoucího Odboru dopravy Městského úřadu Nový Bor, mají chystaná opatření psychologicky působit na řidiče, aby zpomalili při průjezdu křižovatkou. ŘSD tohoto efektu chce dosáhnout zúžením všech jízdních pruhů z 3,5 m na 3,2 m. Místo vodorovných dopravních značek (č. C 13a – Šikmé rovnoběžné čáry) před odbočovacími pruhy budou vybudovány ostrůvky z žulové dlažby opatřené dopravní značkou - Přikázaný směr objíždění vpravo (č. C 4a), před dopravním značkami – Nejvyšší dovolená rychlost (70 km/h, č. B 20a) pak budou vyobrazeny vodorovné dopravní značky – Optická psychologická brzda (č. V 18). Dále se zesílí svodidla podél silnice III. třídy číslo 26851 (směr Skalice u České Lípy) pro zabránění pádu vozidla na chodník pro pěší, který směřuje do podchodu pro pěší.

Z jednání dále vyplynulo, že realizace úprav se vzhledem ke lhůtám pro zhotovení dokumentace a výběrového řízení pro zhotovitele předpokládá v podzimních měsících tohoto roku, náklady poté bude hradit ŘSD. Výhledově bude rovněž zadáno i zpracování studie okružní křižovatky, která by měla sloužit pro obec Skalice u České Lípy jako podklad pro zapracování stavby do územního plánu obce. Následně by měla být stavba kruhové objezdu realizována.

Řidiče čeká častější měření rychlosti
Ke zlepšení bezpečnosti v tomto úseku má přispět také Policie ČR, a to prostřednictvím častějších dopravních hlídek a měřením rychlosti projíždějících vozidel.
„Tento krok Policie ČR vítáme jako velmi potřebný a efektivní. V minulém roce se zde stalo přibližně deset dopravních nehod, ale to jsou jen hlášené případy. Skutečné počty budou zřejmě mnohem vyšší, protože řada řidičů drobné karamboly ani nenahlásí,“ sdělil Jiří Löffelmann, starosta Skalice u České Lípy.

Jak dále uvedl starosta Nového Boru Jaromír Dvořák, řešení situace na problematické křižovatce má své opodstatnění i v případě, že by byl v budoucnu vybudován silniční obchvat směrem na Manušice.
„Tento obchvat by využívala zejména dálková kamionová doprava, lze tak předpokládat, že frekvence provozu na silnici č. I/9 se výrazným způsobem nesníží. Plánovaná opatření jsou tak z hlediska dlouhodobého horizontu nutná,“ uzavřel Jaromír Dvořák.